loading...
مدرسه سرمایه گذاری
کامران بازدید : 93 پنجشنبه 27 آذر 1399 نظرات (0)

واچ لیست سهام بورس

من به صرف اینکه به افراد زیادی آموزش داده ام و روند معامله گری خیلی از افراد را از نزدیک دیده ام با موضوع بسیار عجیب و پر تکراری روبرو می شوم که تاثیر بسیار منفی روی روند معاملات افراد دارد.

وقتی به این افراد که در حال معامله گری در بازار بورس هستند می گویی روی چه سهامی کار می کنی و کدام سهم را در واچ لیست خود قرار داده ای؟

با تعجب می پرسند:

واچ لیست یعنی چه؟

اصلا واچ لیست نداریم.

مگر باید روی سهام کار کرد؟

آنها می گویند ما هر سهمی را در همان روزی که بررسی می کنیم یا می خریم یا از خیرش می گذریم و دیگر سراغش نمی رویم.

این فردا دوباره از این کانال به آن کانال یا از این فیلتر به آن فیلتر به جستجو می پردازند تا دوباره یکسری سهام دیگر پیدا کنند و آنها را بخرند.

من شخصی را سراغ داشتم با ۲۰۰ میلیون تومان پول، حدود ۷۰ سهم خریده بود.

هر روز مثل آدم های تشنه که در بیابان  دنبال آب می گردند این سهم و آن سهم می کرد.

 

این اتفاقات زمانی افتاد که روند بازار صعودی بود و مرتب این شخص سود می کرد.

هر چقدر تذکر می دادم که این شیوه معامله کردن درست نیست و ریسک خیلی زیادی متحمل می شوی توجهی نمی کرد.

تا اینکه در یک ریزش بازار هر چه را که بدست آورده بود از دست داد.

حتی زمانی که نصف سودی که بدست آورده بود را از دست داد چند بار بهش گفتم که سهامت را بفروش که دچار ضرر نشوی باز هم توجهی نکرد.

سودهای بادآورده و یک دفعه ای که در بورس بدست آورده بود آنچنان سرخوش اش کرده بود که گوشش به هیچ توصیه ای بدهکار نبود.

در نهایت حتی از اصل سرمایه اش هم قسمتی در ضرر رفت.

این جور افراد در بازار بورس کم نیستند و شاید خود شما که دارید این مطلب را می خوانید در برهه ای از زمان به این شکل رفتار کرده باشید.

اینکه می گویند ۹۰% افراد در بازار بورس ضرر می کنند دلیل اش همین مسایل است.

 

اما بروز رسانی واچ لیست در هر روز می تواند نقطه عطف معامله گری برای بسیاری از معامله گران موفق در بازار بورس باشد.

به همین سادگی.

اما واقعیتش را بخواهید کار به همین سادگی هم نیست.

معامله گری که بر خلاف ۹۰% معامله گران دیگر بازار، برای خود واچ لیست تهیه می کند و هر روز این واچ لیست را مورد بررسی قرار می دهد و سهامی که در آن هستند را زیر نظر می گیرد تا در زمان مناسب به شکار یکی از این سهام بپردازد یعنی ذهن منظمی دارد، یعنی می داند که بازار بورس حساب و کتاب دارد و همین جوری سهام خریدن و فروختن و بدون بررسی دلایل مشخص، کار اشتباهی است.

 

راستی شما برای معامله گری واچ لیست دارید؟

چگونه واچ لیست تان را مدیریت می کنید؟

آیا هر روز به آن، سهام جدید اضافه می کنید؟

چقدر با سهامی که در واچ لیست تان دارید ارتباط برقرار می کنید؟

آیا با سهام واچ لیستان دوست می شوید تا هر زمان به مرحله رشد رسیدند خودشان را به شما معرفی کنند؟

من خودم یک زمانی همین جوری و فقط برای اینکه لیست سهام واچ لیستم خالی نباشد مثلا کل خودرو یی ها را وارد آن می کردم روز بعد همه آنها را حذف می کردم و یک سری سهام دیگر اضافه می کردم.

آن زمان اهمیت واچ لیست را درک نمی کردم.

اصلا نمی دانستم که اولا چگونه سهام واچ لیستم را انتخاب کنم

ثانیا چگونه آنها را تحلیل کنم

و ثالثا چگونه آنها را زیر نظر بگیرم.

هیچ کدام از اینها برایم معنی نداشت و البته من در آن زمان سودی هم از بازار نمی گرفتم.

در آینده در مورد نحوه ساخت واچ لیست و مدیریت آنها توضیحات مفصلی خواهیم داشت.

فعلا این نکته را در نظر داشته باشید که بدون واچ لیست، معامله گری در بازار بورس، ایراد دارد و باید به فکر یک واچ لیست مرتب و منظم و بروز شده باشید.



منبع: مدرسه سرمایه گذاری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 97
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 577
  • بازدید سال : 2,471
  • بازدید کلی : 7,355