loading...
مدرسه سرمایه گذاری
کامران بازدید : 100 چهارشنبه 17 دی 1399 نظرات (0)

 

اینکه شما به عنوان یک معامله گر موفق و فعال بورسی لازم است که زمین بازی خود را به خوبی بشناسید و بدانید که در چه حوزه ای فعالیت می کنید را قبلا بعنوان یکی از رموز معامله گران موفق بازار بررسی کردیم.

پس اینجا لزومی به تکرار اینکه چقدر لازم و ضروری است که شما با این صنایع و دسته بندی ها آشنا شوید نیست.

توصیه می کنم حتما مطالب مربوط به شناخت زمینه بازی در بورس را مطالعه فرمایید بعد به خواندن ادامه مطلب بپردازید.

 

لیست صنایع بورسی ایران

در بورس ایران حدود ۶۰ صنعت مختلف وجود دارد که هر کدام از این صنایع خود دارای زیرمجموعه هایی هستند.

 البته هنوز برخی صنایع و برخی زیر محموعه های صنایع هیچ شرکتی در بورس ندارند ولی در آینده ممکن است از طریق عرضه های اولیه، شرکت های جدیدی که وارد بورس می شوند به این دسته ها وارد شوند.

اما لیست این ۶۳ صنعت را به همراه زیرمجموعه هایشان را کجا پیدا کنیم؟

برای اینکه به راحتی به لیست کل صنایع و زیرمجموعه های آنها دسترسی داشته باشیم کافی است وارد سایت بورس اوراق بهادار تهران با آدرس tse.ir شوید.

 

وب سایت tse.ir

 

در این وب سایت همه اطلاعات بازار بورس را می توانید در منوی بالای بخش اطلاعات بازار ببینید.

 

اطلاعات بازار بورس تهران

 

در بخش اطلاعات بازار اگر روی زیر منوی لیست شرکت ها و نمادها کلیک کنید به صفحه ای می رسید که می توانید هم لیست نمادها و هم لیست تمام صنایع بورسی را مشاهده کنید.

در این حالت در صفحه ای که باز می شود در بخش بازار نقدی می توانید لیست تمام نمادها را بر حسب حروف الفبا ببینید اما چیزی که ما می خواهیم بخش صنعت است که تمام شرکت های بورسی را بر حسب صنعتی که در آن قرار دارند طبقه بندی کرده است.

 

دسته بندی صنابع بورس

 

 مثلا ملاحظه می کنید که اولین صنعتی که در بالای صفحه وجود دارد صنعت زراعت و خدمات وابسته است که خود دارای  هفت زیر مجموعه است و هنوز در برخی زیرمجموعه ها شرکتی وجود ندارد اما در بخش پرورش حیوانات دو شرکت سیمرغ و سرمایه گذاری کشاورزی کوثر وجود دارد.

نماد این دو شرکت در بازار به ترتیب سیمرغ و زکوثر است، حرف «ز» اشاره به صنعت زراعت دارد که در ابتدای نام کوثر آمده است.

در ابتدا لازم نیست زیاد خودتان را درگیر زیرمجموعه های صنایع کنید اما اینکه اسم خود صنایع را بدانید و بتوانید در مورد هر کدام از صنایع توضیحاتی بدهید کاملا لازم است.

به عنوان تمرینی که در این بخش باید انجام دهید این است که کمی وقت بگذارید و یک بار از اول تا به آخر نگاهی به لیست صنایع و زیرمجموعه های آنها و گاه گداری شرکت های موجود در این صنایع بیاندازید.

با این کار حداقل شما برای یکبار هم که شده نام همه صنایع را شنیده اید و قسمتی از تاریکی زمین بازی بورس برای شما از بین خواهد رفت.

وقتی این کار را کردید حالا از خود می توانید سوالاتی بپرسید و با جستجو برای پیداکردن هر پاسخ می توانید قدم های بیشتری برای شناخت این زمین بازی پیدا کنید.

اما اجازه بدهید قبل از این که به بررسی سئوالاتی که در باره این صنایع باید از خود بپرسید بپردازیم به شما بگویم که در این وب سایت فقط شرکت ها و نمادهایی را می بینید که در بورس تهران فعالیت دارند و شرکت های فرابورسی در این قسمت وجود ندارند.

 

لیست صنایع و شرکت های فرابوس ایران

برای دیدن لیست صنایع و شرکت های فرابوس ایران به وب سایت فرابورس ایران با آدرس ifb.ir بروید.

در صفحه اول روی گزینه مرکز داده در منوی اصلی سایت و سپس زیر منوی ارزش بازار به تفکیک صنعت کلیک کنید تا به صفحه مربوط به صنایع موجود در فرابورس تهران و نمادهای مربوط به هرکدام برسید.

 

صنایع فرابورس

 

البته ملاحظه خواهید کرد که در این بخش هم همان صنایع موجود در بورس ایران تکرار شده است اما با این تفاوت که اینجا بحثی از زیرمجوعه ها نشده است و بدیهی است که شرکت های موجود در این صنعت ها هم با شرکت های قبلی متفاوت هستند.

 

لیست صنایع فرابورس

 

البته در سایت tsetmc.ir هم می توانید به مراجعه به بخش دیدبان بازار لیست همه صنایع را به همراه شرکت های بورسی و فرابورسی مربوط به هرکدام به صورت یکجا ببینید.

 

به هرحال هر کدام از این قسمت ها که گفتیم می تواند به شما در شناخت بهتر صنایع و شرکت های مربوط به هرکدام به شما کمک کنند.

 

اما همان طور که گفتیم صرفا یکبار خواندن اسم این صنایع نمی تواند دید مناسبی در شما بوجود بیاورید.

پس کار بعدی که باید انجام دهید این است که حالا خود این صنایع را هم دسته بندی کنید.

مثلا یک دسته بندی از لیست صنایع بورسی ایران می تواند با این سوال بوجود بیاید که کدام یک از این صنایع جزو پنج صنعت بزرگ بورس هستند یعنی به لحاظ ارزش سهام شرکت های این صنایع، کدام یک از آنها نسبت به بقیه بزرگ تر هستند؟

وقتی جواب این سوال را پیدا کنید دوباره کمی دیدتان وسیع تر می شود.

اگر کمی در اینترنت و گوگل جستجو کنید و دنبال صنایع بزرگ بازار بورس بگردید می توانید به لیست این صنایع دسترسی پیدا کنید.

 

اما این دسته بندی صنایع چه کمکی به ما می کند؟

ببینید فرضا اگر عوامل منفی تاثیرگذار بر این لیست صنایع بورسی فعال شوند با توجه به اینکه این صنایع خیلی بزرگ هستند و بخش بزرگی از بورس ما را تشکیل می دهند پس اگر روند این صنایع نزولی شود می توانند بقیه صنایع دیگر را هم با خودشان منفی کنند.

این البته فقط یکی از تاثیرات شناخت این نوع دسته بندی بود.

حالا یک سوال دیگر در مورد صنایع بورسی مطرح می کنیم و سعی می کنیم پاسخی برای آن پیدا کنیم.

سوال دیگری که در همین زمینه می توانید بپرسید این است که کدام یک از این صنایع بیشترین ارزش معاملات را در طول یک سال گذشته داشته اند به عبارت دیگر کدام صنایع مورد اقبال بازار بوده اند و نقدشوندگی در این صنایع بیشتر از بقیه بوده است؟

حالا سوال بعدی که می توانیم بپرسیم این است که در بین این لیست صنایع بورسی کدام یک از آنها کدام یک واردات محور و کدام یک صادرات محور هستند؟

فرض کنیم پاسخ این سوال را هم به درستی پیدا کردیم.

این که من بدانم یک صنعتی صادرات محور است یا واردات محور چه نفعی  به حال من در معامله گری می تواند داشته باشد؟

ببینید با توجه به اینکه نرخ ارز در کشور ما در چند سال اخیر از هیچ ثباتی برخوردار نبوده است پس قطعا قیمت ارز و میزان افزایش یا کاهش آن در برهه های زمانی مختلف می تواند تاثیر بسیار زیادی روی سودآوری هر کدام از این شرکت ها داشته باشد و با توجه به اینکه چشم انداز مثبت یا منفی از آینده سودآوری یک شرکت می تواند سبب اقبال یا عدم اقبال سایر سهامداران نسبت به این شرکت ها  شود و قیمت آن سهم را با رشد یا نزول مواجه کند پس حتما لازم است که به عنوان یک معامله گر با این مبحث هم آشنایی کامل داشته باشید.

دسته بندی صنایع بورسی براساس صادرات محور یا واردات محور بودن موضوع یک مقاله جداگانه است که در اینجا به آن پرداخته نمی شود.

سوال دیگری که در رابطه با این موضوع باید از خودتان بپرسید این است که کدام دسته از صنایع از تحریم ها بیشترین آسیب را می بینند و کدام یک در صورت تحریم می توانند وضعیت شان بهبود پیدا کند و فروش داخلی بهتری داشته باشند؟

حتما می دانید که در فضای اقتصادی ایران که تحریم های امریکا و اروپا گاه و بیگاه بر آن احاطه دارد درک این موضوع می تواند صنایع سود ساز بازار را در برهه های خاصی از زمان برای شما آشکارتر کند.

یک سوال دیگر  که جا دارد هنگام بررسی این صنایع از خودتان بپرسید این است که کدام یک از این صنایع با همدیگر ارتباط نزدیک تری دارند و می توانند روی همدیگر تاثیر بگذارند.

یا اینکه تقدم و تاخر این صنایع در رشد بازار چگونه است؟ آیا اگر صنعت الف شروع به رشد کرد احتمال دارد بعد از مدتی حرکت صنعت ب هم آغاز شود یا اینکه این دو تا برعکس هم عمل می کنند و رشد یکی در بازار همگام خواهد شد با نزول قیمتی در صنعت دیگر.

در مورد ارتباط صنایع مختلف بورسی با همدیگر هم در مقاله ای جداگانه صحبت خواهیم کرد.

 

و یک سوال دیگر که باید از خود بپرسید این است که اگر دولت یک زمانی بخواهد قیمت حامل های انرژی را آزاد کند و یارانه انرژی متعلق به این صنایع را حذف کند کدام صنایع تاثیر منفی می گیرند و سودآوری کدام صنایع را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد؟

جواب درست و دقیق به این سوال می تواند خیلی مهم باشد چرا که آزادسازی قیمت حامل های انرژی یکی از موضوعاتی است که دیر یا زود دولت باید به فکر آن باشد و تغییراتی در آن بوجود آورد.

شما به عنوان یک معامله گر بورسی در ایران باید از قبل، تاثیر این اقدامات را بر صنعت و شرکتی که در حال معامله گری در آن هستید بدانید تا در هنگام رخداد این واقعه که البته تبعات آن اصلا کوچک نخواهد بود با خود نگویید «چه کسی فکرش را می کرد» و از هم اکنون فکری به حال خود و سهام خود بکنید.

 

ملاحظه می کنید که صرف یک مطالعه خشک و خالی از صنایع بورسی و بخاطر سپردن اسامی آنها اگر چه ضروری است اما به هیچ عنوان کفایت نمی کند و شما باید از زوایای متعددی به آن نگاه کنید و تحلیل خود و دیگران را در صورت تغییر شرایط حاکم بر هر کدام از این صنایع بدانید.

 



منبع: مدرسه سرمایه گذاری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 97
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 188
  • بازدید ماه : 592
  • بازدید سال : 2,486
  • بازدید کلی : 7,370